گتر و اهمیت آن در کوهنوردی
گروه کوهنوردان آراز مهاباد
Mahabad Araz Mountaineer Gruop

گتر و اهمیت آن در کوهنوردی

خار و خاشاک، آب، برف، شن و ماسه و... می توانند در طول یک فعالیت کوهنوردی، وارد کفش شوند. گتر می تواند حد فاصل بین کفش و شلوار را بپوشاند و اجازه ورود چیزی به درون کفش را ندهد.

در طول فعالیتهای روزانه آب برف و شن و ماسه می تواند از بالای کفش وارد ان شوند. گتر می تواند حدفاصل بین کفش و شلوار را بپوشاند و اجازه ورود چیزی را به درون کفش ندهد کوهنوردان در زمستان و تابستان گتر را همراه خود دارند چرا که باران شبنم گل و برف در تمام طول سال باعث خیس شدن شلوار جوراب و کفش می شوند. پاهای نمناک، انگشتان سرد، شلوار پاره یا حتی یک سوراخ در شلوار گرتکس شما می تواند فاجعه به بار آورد. برای اجتناب از سرمازدگی پاها انتخاب درست گتر اهمیت بسزایی دارد. پس چه وقت و کجا باید گتر پوشید و چگونه باید ان را به کار برد؟ یقیناً متداولترین کاربرد گتر جلوگیری از خیس شدن پاها و کفشها است. گتر باید مانع ورود آب و برف آبکی به درون کفش شود. در واقع گتر باید خشکی پا در طول برنامه صعود را تضمین کند. گتر باید گرم هم باشد. پاهای سرد لذت صعود را از بین می برد و در موارد بیشماری به سرمازدگی منجر می شود. گتر باید ضدآب باشد. یک پای خشک از یک پای خیس گرمتر است. لایه اضافی گتر به نگهداری گرمای بدن کمک می کند و خطر سرد شدن پاها را تا حد زیادی کاهش می دهد. اگر پاها خیس شوند، خون از حد معمول سردتر خواهد شد و انگشتان را گرم نمی کند. همچنین گتر باید لباسها را از فرسایش محافظت کند. تجارب بسیاری داریم که سخمه کرامپون به یک شلوار کوه خوب گیر کرده و ان را پاره کرده است. گتری که محکم و خوب ساخته شده باشد مقاوم است و پاره نمی شود واگر پاره شود،بهای یک گتر کمتر از شلوار کوه یا یک روکش کفش است. از طرفی تقریباً در هر صعود خراشی روی کفش ایجاد می شود که وجود گتر مانع از این پیشامد می شود. در واقع ارزش گتر به اندازه کاهش قیمت کفش به علت خراشیدگی از رویه یک جفت کفش است.

گتر کوتاه می تواند 12 تا 15 سانتی متر بالای کفش را بپوشاند که برای جلوگیری از ورود برف و سنگ در تابستان مناسب هستند. برف عمیق در زمستان، کوهنورد را مجبور به استفاده از گترهای استاندارد که تا زیر زانو را می توانند بپوشانند، می کند. گترهای سوپر می توانند تمام کفش را از قسمت درز بین تخت و رویه تا به زیر زانو بپوشانند و فقط قسمت تخت کفش را آزاد بگذارند. لایه اضافی گرمایی که در داخل گتر وجود دارد، باعث گرمی بیشتر کفش و پا می شود.


قسمتی از گتر که روی کفش را می پوشاند باید از الیاف ضد آب درست شده باشد. الیاف قسمتی از گتر که ساق پا را می پوشاند باید از مواد تنفسی-ضد آب باشد تا امکان خروج عرق پا را بدهد.

گتر ها اغلب توسط نوار چسبانکی، زیپ و گیره های سریع بسته می شوند اما نوار چسبانکی آسان ترین شکل در هوای سرد است. اگر از گتر های زیپ دار استفاده می کنید حتماً به خاطر داشته باشید که دندانه های زیپ قوی باشند. بند بالای گتر باعث می شود تا با کشیدن آن گتر به پا بچسبد و به پایین لیز نخورد. یک کش در قسمت ساق نیز باعث می شود تا گتر جمع شده و تیغه های کرامپون به آن برخورد نکند.

گتر باید کاملاً به دور کفش ثابت شده باشد تا از ورود برف و شن به درون کفش جلوگیری کند. خصوصاً در هنگام فرود آمدن، یک ریسمان یا بند که از زیر کفش رد می شود، گتر را کاملاً به کفش فیکس می کند. این قسمت می تواند به مرور زمان از بین رود، بنابراین هنگام خرید دقت کنید که می توانید در آینده آن را تعمیر کنید یا نه.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: شنبه 1 شهريور 1393برچسب:گتر,ناصر شجاعی,اهمیت,کوهنوردی,
ارسال توسط بهنام سلطانی زاده
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 107
بازدید کل : 9504
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1